Keresőoptimalizálás

A honlapoknak a keresőeszközhöz való optimalizálása lényegében két folyamatból áll, az első során a weboldal építése vagy átalakítása olyan módon történik, hogy az bizonyos kulcsszavakra nézve maximálisan keresőbarát legyen, azaz megfeleljen a kulcsszavas Google-keresések szempontjainak; ez lényegében a honlapoptimalizálás. A másik folyamat során az adott honlap külső link-támogatás kap, amelynek lényege, hogy idegen webhelyekről kulcsszavas linkeket küldünk a céloldalra; ez a tevékenység lényegében linképítés. A kettő együtt: ha a keresőbarát weboldal megfelelően erős és szakszerűen felépített külső webtámogatást kap, általában jelentős mértékben előrébb mozdul a találati listákon. Ennyi a SEO = Google keresőoptimalizálás lényege.



Játék - Irodalom - Nyelv

Szövegasszociációk: Irodalom, művészet, nyelv. Feladványok címekkel, nevekkel - szórejtvények

Honlapoptimalizálás - szövegírás

SEO marketing projekt

META-SEO Arvisura

A játékblog témája és optimalizációs keresési kulcsszavai: irodalmi játékok; irodalmi játékok gyerekeknek; kreatív játékok; adj király katonát; bábel torony; bábel tornya játék; kreatív játék; bábel torony játék; torony játék; hanoi tornyai; irodalmi asszociációk; asszociációs társasjáték; madzag átvevő játék; kreatív társasjátékok; babel torony; logikai kreatív társasjáték; a rubik kocka története; adj kiraly katonat; kreatívjáték; könyvletöltő oldalak; les fociban; vörösmarty petike; cs go ügyességi csoportok; kreativjáték; rubik labda; játékos irodalmi feladatok - műveltségi fejtörő, kvíz

Kreativitás - Játék - Logika

Kreativitás

Az alkotókészség, idegen és általánosabb értelmű kifejezéssel a kreativitás nem más, mint a személyiség bizonyos jellemzőinek olyan speciális összerendezettsége, amely az egyént olyan gondolati és cselekvési képességekkel ruházza fel, amelyek valaminek a létrehozására, megalkotására irányulnak. A kreativitás alkotói képességet és alkotói késztetést egyszerre hordoz magában, ami azt jelenti, hogy a kreatív személyiség nem az, aki szeretne létrehozni valamit, de erre kevéssé képes, és nem is az, aki képes lenne az alkotásra, de nehezen jut el a cselekvésig, hanem az, aki tud, akar és tesz.

A kreativitás nem csupán az alkotás során mutatkozik meg, hanem sok egyéb területen is (konstruktív probléma-megoldás különböző élethelyzetekben, a lehetőségek sokféleségét számba vevő konfliktus-kezelés, előrelátás, tervezési hajlam), megmutatkozik a magatartás és viselkedés egészén, a személyiség gondolati és gyakorlati aktivitásán.

A kreativitás nagyrészt genetikailag determinált képesség, de jelentős mértékben fejleszthető, kiváltképp gyermekkorban.

Logika

A logika részben egy tudományág, részben egy gondolkozási folyamat neve.

Első értelmében a logika az érvényes következtetések és bizonyítások, illetve az ezzel összefüggő filozófiai, matematikai, nyelvészeti, módszertani stb. kérdések tudománya. A logika tudománya mára elválaszthatatlanul összefonódott a matematikával.

Általánosabb, hétköznapibb értelemben a logika következetes gondolkodást, az ok-okozati összefüggések felismerésére való készséget, a problémák elméleti úton (feltételezések és végkövetkeztetések felállítása) történő megoldását jelenti.

A művészetben sokak szerint a logikánál fontosabb szerepet játszik az intuíció és az érzelmi töltet. Ugyanakkor pontosan tudjuk, hogy például Bach művei szigorú matematikai törvényszerűségek alapján épülnek fel, és a jelentős képzőművészeti alkotásokban is tetten érhetők a geometriai szabályok logikus, következetes alkalmazása. József Attila szállóigévé vált verssora szerint pedig éppenséggel: "A líra - logika".

A játék

A játék pedig az, ami a kreativitásba, logikába színt visz és életet lehet. Számos meghatározása és megközelítése létezik. Bizonyos felfogás szerint a játék az életfentartó ösztönök egyike. Vannak, akik a színlelés, alakoskodás művészetének tartják a játékot. 

Pszichológiai szempontból a játék tágabb értelemben az állatoknak és embereknek minden olyan élvezettel teli tevékenysége, amelyet maga a tevékenység fölött érzett öröm motivál, és nincsen közvetlen vonatkozása az életszükségletek kielégítésére. Ebben a megközelítésben a játéknak elsősorban feszültségoldó, örömszerző funkciója domborodik ki.

Nyilvánvalóan különbséget kell tennünk a gyermekek spontán játéka és a felnőttek szórakoztató játékai között, ez tovább nehezíti a meghatározást, mint ahogy azt is: elég nagy a különbség mondjuk a futóverseny, a sakk, a vörös pecsenye, a bikaviadal, és a pisztollyal játszott orosz rulett között. Pedig mind játék. És akkor a számítógépes és internetes játékokról (mondjuk: online póker) még nem is beszéltünk.

Külön fejezetet érdemel a művészeti ágakban megmutatkozó játék. Árulkodóak pl. ezek a kifejezések: színjáték, színpadon játszik, hangszeren játszik, hegedűverseny... Vagy jusson eszünkben Kurtág György remekművének a címe: Játékok....

Se szeri se száma az irodalmi és nyelvi játékoknak. Ezek szellemi játékok, amelyeknek terepe az irodalom és a nyelv. De végtelen a száma azoknak a művészeti alkotásoknak is, amelyekben valamilyen módon megjelenik a játék.

Végül: bizonyos felfogás szerint a művészet egésze is egyfajta kreatív játék. A szabad alkotás folyamata pszichológiai szempontból szinte azonos a játékkal: olyan tevékenység, amelynek nincsen közvetlen vonatkozása az életszükségletek kielégítésére.

SOFŐRSEGÉLY BUDAPEST

A magyar fővárosban szórakozó fiatalok biztonságát szolgálja az éjszakai sofőrszolgálat, amely lehetővé teszi, hogy ittas vezetés helyett az autó tulajdonosok profi gépkocsivezetőt hívjanak és saját kocsijukkal jussanak haza - mondjuk egy játékkaszinóból. A Sofőrom szolgáltna 24 órájában hívható telefonon.

Kereső optimalizálás

A honlapoknak a keresőeszközhöz való optimalizálása lényegében két folyamatból áll, az első során a weboldal építése vagy átalakítása olyan módon történik, hogy az bizonyos kulcsszavakra nézve maximálisan keresőbarát legyen, azaz megfeleljen a kulcsszavas Google-keresések szempontjainak; ez lényegében a honlapoptimalizálás. A másik folyamat során az adott honlap külső link-támogatás kap, amelynek lényege, hogy idegen webhelyekről kulcsszavas linkeket küldünk a céloldalra; ez a tevékenység lényegében linképítés. A kettő együtt: ha a keresőbarát weboldal megfelelően erős és szakszerűen felépített külső webtámogatást kap, általában jelentős mértékben előrébb mozdul a találati listákon. Ennyi a SEO = Google keresőoptimalizálás lényege - ha szakszerűen történik az optimalizáció, a weboldal esélyt nyer arra, hogy bizonyos kifejezésekkel a Google keresések első találati oldalára kerüljön - ez természetesen csak lépésről lépésre történhet, és csak az esetben, ha a konkurens weblapokat nem optimalizálják ugyanilyen vagy nagyobb SEO-apparátussal.

Játék a fizikával

2016.01.23. 21:21 - Homo Ludens

szodabikarbona lufi kiserletA gázok és a térfogat

Sok mindennel lehet játszani, de a legkreatívabbak fizikai kísérletek formájában találjál meg az időtöltés legérdekesebb módját. A cégek tömegesen ontják a legkülönfélébb marketing kampányokat, melyekben a számítógépes játékokat reklámozzák. Most leírunk egy olyan fizikai kísérletet, amely valójában jó játék, és közben kreatív módon tanulhatunk is.

Ez a kísérlet bebizonyítja, hogy a gázok, mivel részecskéik sokkal távolabb vannak egymástól, több helyet foglalnak el, mint az azonos tömegű szilárd és folyékony anyagok. A szódabikarbónát ecettel összekeverve kémiai reakció játszódik le, ami szén-dioxidképződéssel jár.

Anyagok és eszközök: ecet, nátrium-hidrogén-karbonát (szódabikarbóna), léggömb, kanál, tölcsér, szűk nyakú üveg.

  • Végy egy szűk nyakú üveget, és óvatosan töltsd fel ecettel a negyedrészéig! A reakciót meggyorsíthatod, ha langyos ecetet használsz.
  • A tölcsér segítségével a léggömbbe tegyél szódabikarbónát! Óvatosan ütögesd a tölcsért, ha eldugult. Teljesen töltsd meg a léggömb testét szódával.
  • A léggömböt lefelé tartva, húzd rá a száját az üveg nyakára. Mihelyt biztonságosan rögzítetted, emeld fel a léggömböt, hogy a szóda gyorsan beleszóródjon az üvegbe.
  • Amikor a szóda érintkezik az ecettel, a képződött szén-dioxid-gáz pezsegni kezd, és lassan felfújja a léggömböt.

Végre itt az új DOOM játék

2016.01.10. 17:43 - Homo Ludens

doom 2016 jatekHosszú idő után visszatér a Doom PC-s játék, sokkal véresebben, mint eddig bármikor. A veterán játékosok örömére, a tervezők visszatértek a játék gyökereihez.

Az új játék olyan lesz, mint az első, ellenséges hordák véget nem érni akaró tömegét kell legyilkolni. A korábbról ismert szörnyek mellett tömegesen kaszabolhatunk újakat is, például a Possessed Engineer nevűt. Ez egy olyan fajzat, aki felett a démonok vették át a hatalmat, s ha sikerül is legyőznünk, a hátára szerelt méretes üzemanyagtartály robbanása még holtában is veszélyforrást jelent. Újdonság a Mancubus nevű fajzat, mely lángszóróval is fel van szerelve plazmafegyveres rokonával szemben. Feltételezhető, hogy a multiplayeres módban némileg más ellenfelek lesznek mint a kampányban, ahol előfordulhat a Baron of Hell és a Summoner nevű lény is, róluk többet egyelőre nem tudunk. A marketing kampányban az alaptörténet szerint, egy szekta felszabadítja a pokol szörnyetegeit, akiket nekünk le kell mészárolnunk.

A Doom egy régi vágású játék, amit sokan kedvelnek, és nincs is szükség sms vásárlásra a játékon belül, a Doom marketing kampánya ennél jóval egyszerűbben zajlik.

A retro feeling megteremtése érdekében alapfelszerelés a láncfűrész, ezzel mászkálva nagy véres pacákat kreálhatunk a Doom démonjaiból.

A multiplayer játékmód a Doom szerves része lesz, ami különféle játékmódokkal és a kampány változatos, helyszínein kialakított pályákkal vár bennünket. A bemutatott módok között, a már korábban látott TDM mellett, ott a Clan Arena és a Warpath. Előbbi egy csapatalapú Last man standing, vagyis nincs respawn a következő körig, az utóbbi pedig azt kéri tőlünk, hogy a pálya különböző pontjait foglaljuk el.

A tervek szerint a Doom PC-re, PS4-re és Xbox One-ra idén tavasszal jelenik meg, de figyeljük a cég marketing kampányát, melyből többet megtudhatunk majd.

Drakensang Online

2015.12.18. 16:04 - Homo Ludens

Egy igazi MMORPG unikum a Bigpoint jóvoltából

Egyre nagyobb teret hódítanak a virtuális térben a többfelhasználós szerepjátékok, amelyek lassan, de biztosan már  kezdik háttérbe szorítani az egyéb offline jellegű PC játékokat. Ennek az oka nagyon egyszerű! Azok a számítógépes játékok, amelyek koncepciója nem csupán egy helyi hálózatra terjed ki, hanem az Internet teljes egészére, az az emberek számára sokkal jobb kikapcsolódást és élményekben gazdagabb időtöltést eredményezhet, az esetlegesen kialakuló szociális kapcsolatokról már nem is beszélve. Cikkemben egy ilyen játékot szeretnék a Kedves Olvasók részére bemutatni, amely elfog vezetni mindenkit arra a bloganyagomra, amelyben teljes körűen összefoglalom a játékkal kapcsolatos saját tapasztalataim, elvégre én magam is aktív részese vagyok a továbbiakban ismertetett játékvilágnak.

Kreatív játékok az újévi bulihoz

2015.12.10. 12:00 - Homo Ludens

gyertyatarto jatek karacsony ujevNincs szebb dolog, mint amikor a karácsonyi vagy szilveszteri asztalt saját készítésű díszeinkkel tesszük hangulatossá. Még élvezetesebb, ha ezt közösen végzi a család apraja-nagyja. Kevés ráfordítással, gyönyörű és kreatív érdekességeket készíthetünk, játszva.

Csillagos gyertyatartó

A gyertyafény mindig meghitt hangulatot varázsol az otthonokba, különösen a téli fagyos estéken. Hogyan készíthetünk karácsonyra, szilveszterre hangulatos gyertyatartót?

Szükséges anyagok, eszközök:

  • festékszóró ballon
  • befőttesüveg
  • újságpapír, papír vagy fólia
  • matricák tetszőleges mintával (csillag, fenyőfa, stb.)

Első lépés. A tiszta befőttesüveget töröljük szárazra, majd az asztalt (vagy egyéb munkafelületet) terítsük le újságpapírral vagy fóliával.karacsony gyertyatarto
Második lépés. Az üveg külső részére ragasszuk fel a matricákat. Karácsonyra, szilveszterre fenyőfák, csillagok illenek, Valentin-napra szívecskéket ragasszunk. Figyeljünk oda, hogy a matricák jól odatapadjanak az üveghez. Óvatosan és egyenletesen fújjuk le a festékkel az üveget, vigyázva nehogy megfolyjon a festék. Tökéletes munkát úgy végezhetünk, ha körülbelül 40 centiméterről szórjuk a festéket.kreativ jatek gyerekeknek
Harmadik lépés. Várjuk meg, míg megszárad a festék és óvatosan távolítsuk el a matricákat.gyertyatarto gyerekeknek
Negyedik lépés. Az üveg aljára helyezzünk teamécsest, és élvezzük a játszva készített hangulatot.

Hogyan állj be játéktesztelőnek?

2015.11.26. 19:16 - Homo Ludens

video game testerSzámítógépes játék tesztelőnek állni egyszerű feladat, csak egy kérdőív és egy tesztsablon kel hozzá – írja a PC Guru.

A játékipar már több mint harminc éve ontja magából a különféle számítógépes és online játékokat, értelemszerű, hogy ezek között még mindig találni olyat, melyről nem készült kimerítő teszt, leírás. A játékok kategóriájuk szerint lehetnek: független (indie), kis költségvetésű (budget) és vagy alkalmi (casual) játékok, ezek mellett rengeteg konzol és mobiljáték is jelenik meg. A mobiltelefonok és okostelefonok megjelenése óriási lökést adott az egyszerűbb játékok piacának, hiszen ezeket a game-eket ingyen is játszhatjuk, de a játékon belül vásárolhatunk is, akár egyszerűsített sms üzenet küldés segítségével is.

A PC Guru pályázatot hirdet minden hónapban, játéktesztelőknek. Olyan játékokról várnak leírásokat, melyek még nem szerepelnek az adatbázisukban. Az írásokhoz, weboldalukról letölthető a tesztsablon, melyet követve lesz szakszerű a tesztleírás.

Az elkészült művekhez, a játékoldalon találunk űrlapot, mely kitöltése értelemszerű és ennek segítségével azonosítják be a tesztírót és a játékot.

Nyilvánvaló, hogy az oldal ellenőrzi, hogy nem koppintásról, másolásról, esetleg egy másik teszt átírásáról van-e szó.

A legjobbnak ítélt írások beküldői 3 hónapos előfizetést nyernek a magazinra. A szerkesztők megjegyzik, hogy minden évben kikerült egy két tesztíró a versenyzők közül, akik állandó munkatárssá léptek elő.

Akit érdekelnek a számítógépes vagy okostelefonos játékok, próbálkozzon a tesztírással, hátha érkezik majd az örömteli sms marketing üzenet, hogy megkapta a díjat.

Hírek a game szerverek világából

2015.11.12. 23:10 - Homo Ludens

the elder scroll server.pngFrissítést kap a The Elder Scrolls Online

A Zeni Max Online fejlesztői csoport november 2-án PC-re, november 17-én Xbox-ra és november 18-án PlayStation platformokon frissíti a The Elder Scrolls Online programcsomagjait. Az előfizetők számára ingyenesen lesz elérhető és letölthető a programcsomag, mindenki más számára 3000 koronát (a játékban használt pénz) kellesz lecsengetni. A frissítés mintegy húszórányi új játékteret tartalmaz, az összes lokációban, de a legtöbb újítás az orkok szintjén várható.

A történet nem bonyolódik túl, Kurog király kéri a lovagok segítségét a citadella felépítéséhez és az orkok nagyságának visszaszerzéséhez. A küldetések mellett, próbatételeken is részt vehetünk, ahol egyedül, vagy csoportokba verődve kell 6 főellenséget legyőzni, amiért különböző bónuszok járnak. A játékosok felszerelése és a skinnek is bővülnek. Akit érdekel a megjelenés előtt a frissített játék, már most csatlakozhat a tesztszerverre és kipróbálhatja az újításokat.

Dagor 4.0 motor a War Thundernek

A Gaijin fejlesztőcég, új motort szerkesztett a népszerű akciójáték alá. Az új programrendszer lehetővé teszi a lövések okozta sérülések pontosabb kiszámítását. Ezzel együtt a környezet grafikája is jelentős fejlődésen ment keresztül, sokkal realisztikusabbá vált. Az új motorral a tankok már az épületeket is le tudják rombolni, ezzel nem csak a játékélmény változik, de a lerombolt tereptárgyak helyén saját bunkereket is tudunk építeni. Mostantól a szélerősség befolyásolhatja a játékmenetet, úgy ahogyan az a valóságban is történne.

Jó játékot.

Feladványok a Ludus csoportban

2015.07.11. 19:15 - Homo Ludens

ludus.jpgA Facebookon a legutóbbi asszociációs sorozatok kedvéért indított csoport éli a maga életét: 5-6 igen aktív tag rendszeresen készít és ad fel feladványokat. Olykor én is jelentkezem olyannal, amelyik nem kerül ki a blogos játékhelyekre. Most ezekből jön itt néhány:

Római óvodáts

  • A megfejtés egy művész neve

Tromf Nádasdy Ádám kezében

  • a megfejtés egy JA-vers címe

Cinkelt kártyákkal játszik Ádámka, erről kapta nevét a szakcsoport

  • Egy közismert vers címe a megfejtés

>>

Hármasugrás - szabályok, páldamegoldás

2015.04.12. 19:13 - Homo Ludens

osszerakosHámasugrás

- Újabb feladványok

Új feladványsorozatot indítottam. A egyes fejtörők Tizenhat tonnát raksz c. blogomban jelennek meg, katt a fenti címre a legújabbak lehívásához. Alább a szabályok és egy példamegoldás.

operatív színtér: Ludus csoport a Facebookon

A játék menete

Információként megadom három alkotó (esetleg előadó vagy főszereplő) nevét. Ezzel egy-egy ismert  (legtöbbször irodalmi) mű címére utalok.

  1. A címekben szereplő 1-1 kifejezéssel egyesével szóösszetételt kell képeznetek. (Toldalékkorrekciók lehetségesek!)
  2. A  hozzáadott szavakból egy hármas szóösszetétel rakható össze (igekötős szavakkal itt most nem játszunk). {Lásd lentebb a Kiegészítéseket és Alapfeltevéseket is.}

Megfejtésként a háromszorosan összetett szót várom a Facebookon: Privát üzenet BDK-nak.

Példamegfejtés:

  • Marcel Proust
  • Jack Kerouac
  • Ernest Hemingway

Az asszociáció menete

Első ugrás:

  • Marcel Proust: Az eltűnt idő nyomában > IDŐ
  • Jack Kerouac: Úton > ÚT
  • Ernest Hemingway: Búcsú a fegyverektől > FEGYVER

Második ugrás:

  • IDŐ > IDŐGÉP
  • ÚT > KOCSIÚT
  • FEGYVER > FEGYVERGYÁR

Harmadik ugrás – MEGFEJTÉS:

  • Gépkocsigyár

Kiegészítések:

  • A magyar helyesírásban az egybe- és különírás gyakran vita tárgyát képezi, így egyéni felfogásunkat félretéve ezúttal fogadjuk el mértékadónak az MTA helyesírási online szoftverét, és tekintsük úgy, hogy játékunkban hármas szóösszetételnek számít az, amelynek elemeit ha a http://helyesiras.mta.hu/helyesiras/default/kulegy webhelyre egyesével begépeljük, akkor javaslatként egybeírt szót kapunk – akkor is, ha ez nem az első javaslat. (A kötőjeles írásmód is egybeírásnak számít!)
  • Alkotók helyett esetenként lehet, hogy előadók vagy főszereplők nevével fogok a műcímre utalni (ezek gyakran jellemzőbbek a műre, mint maga az alkotó)
  • A műcímben a kulcsszó nem feltétlenül tiszta formájában fordul elő: lehet ragozott (mint fent: úton > út), jelzett, képzett alakban; előfordulhat továbbá szóösszetételben is.
  • Mint jeleztem: a nyelvi szabálytól eltérően igekötős szavakat ebben a játékban nem használunk.

Figyelem!

Alapfeltevések

A megfejtés fordított sorrendjében haladva:

  1. Alapfeltevés, hogy a megfejtésül szolgáló hármas összetételek nemcsak szabályosak, hanem széles közben ismert, gyakran használatos állandósult kifejezések és nem valami különlegességet neveznek meg. Tehát nem a kabátzsebszösz és a csótánylábficam, de még csak nem is a haranglábácsolat vagy perzsaszőnyeg-tisztító kategóriájába tartoznak, hanem ezeknél szokványosabb, közhasználatú kifejezések, mint például a közteherviselés vagy az ökörkörömpörkölt, netán az iparitanuló-képzés (hogy a mozgószószabály szerinti írásmód is kapjon itt reprezentációt)
  2. A középső lépésben a műcímekből kivett szóval képzett kettős összetételek szintén általánosan használt kifejezések, tehát nem zsanérsikoly és nem búvárfing, hanem ajtónyikorgás és gázbuborék.
  3. A feladott szerzők és műveik lehetőleg szintén eléggé ismertek. Ha a szerző igen jelentős, népszerű, „híres”, akkor persze valamivel mélyebbre mehetünk az életműben, de ha a szerző esetleg kevésbé élvonalbeli, akkor viszont a műve az ismertebbjei, jelentősebbjei közé tartozik (legtöbbször életrajzában főbb művei között felsorolt alkotás). Ha ettől mégis eltérek, akkor a szerző neve után még valamilyen pótlólagos infót is megadok (pl. műfaj, megjelenés módja, ideje)

Kérem a játékostársakat, hogy a fentiekből kiindulva kerüljék mind az alig ismert, kiguglizott  műcímekkel való operálást, mind a mondvacsinált, esetleges szóösszetételeket – az erőltetve kihozott és összerakott megoldásokat nem fogom elfogadni – de az enyémtől eltérő kifogástalan alternatív megoldásokat persze örömmel veszem és pontozom.

Pontszámok – Súgások

Súgás előtt

  • A feladványsorozat célja maga a játék és a fejtörés, de emellett pontverseny is folyik.
  • A feladványt segítség nélkül megfejtők a maximális pontszámban részesülnek. Egységesen 5 pont jár a megfejtőnek, akár az általam elrejtett hármas szóösszetételt fejtette meg, akár részemről hibátlannak tartott alternatív megoldást talált (erről bővebben alább).

Alternatív megoldások

Minden bizonnyal lesznek az enyémtől eltérő kifogástalan megfejtések – és kifogásolhatók is.

  • ha nincsenek aggályaim (vagy csak enyhék) akkor elfogadom az alternatív megfejetést – és jár az 5 pont
  • ha elfogadom, de fenntartom, hogy ez egy aggályos megfejtés, akkor 2 lappangó pontot feljegyzek magamnak – ezt a játékos akkor kapja meg, ha a játék végéig nem talál jobb megfejtést
  • ha az alternatív megfejtést túlságosan erőltetettnek találom, akkor nem fogadom el és nem jár érte pont (ilyen döntés csak szubjektív szempontok alapján történhet, igyekszem a szigorúság és engedékenység között félúton maradni)
  • Minden játékos csak egyszer, a legtöbbet érő megfejtéséért kap pontot

Súgások

  • A közzétételtől számítva nagyjából 24 óránként legalább 2, legfeljebb 4 segítséget adok. (Ezek nem mindig a sorok sorrendjében következnek, és nem is feltétlenül csak 1-1-sorra vonatkoznak – mindig külön jelzem, hogy mire.)
  • Minden súgás után 1-1 ponttal kevesebb jár az új megfejtőknek.
  • A súgás(ok) után csak olyan alternatív megfejtést fogadok el, amely a súgásban közölt információnak is megfelel (pontozása azonos a nem alternatívval)
  • Az aggályosként ugyan, de elfogadott alter megoldásokért az első súgás után 1 lappangó pont jár, a második súgás után kételyes megoldásnak már nincs értéke

CSOR - CSO - CS

2015.02.19. 18:18 - Homo Ludens

osszerakos.jpgEbben a feladványtípusban egy-egy szóra, kifejezésre, fogalomra kell asszociálnotok az információként megadott sorok sorrendjében úgy, hogy kiegészítitek őket néhány eléjük vagy mögéjük írt betűvel. A kiegészítésekből egy nevet rakhattok össze (példát >>itt találtok).

Asszociáljatok tehát olyan szavakra, amelyek az alábbi fogyó betűhaladvány  elemeinek kiegészítésével jönnek létre.

CSOR
CSO
CS

Megfejtésként a kiegészítésekből összeillesztett nevet kell beküldeni Facebook-üzenetként: Privát üzenet Balla D. Károlynak

1. súgás (a második sorhoz): A szláv mitológia sötét alakja, Csernobog isten fia

2. súgás (az első sorhoz): Kossuth-díjas magyar költő, 1916-1995.

3. súgás (a harmadik sorhoz): Kossuth-díjas festőművész, 1865-1961

Megfejtés:

>>>>

>>>>

BARTÓK

mert:
CSORBA
CSORT
CSÓK

A súgásokban:  CsortCsorba Győző, Csók István

Alternatív megfejtés (a megfejtők bukkantak rá):

DANTE - csorda, csont és CSE (csillagászati egység)

Gratulálok a megfejtőknek és köszönöm a játékot!

Az aktuális feladványokról itt értesülhettek: Ludus csoport a Facebookon

Kiegészítős-összerakós asszociációk

2015.02.19. 15:52 - Homo Ludens

osszerakos.jpgLegutóbbi 50 részes feladványsorozatom - Állj! Asszociálj! - tavalyi sikerére támaszkodva kezdenék egy újat másfajta rejtvénytípussal. Itt nem műcímekről, hanem tulajdonnevekről lesz szó. Ez lehet személynév, városnév, építmény, csoport, mozgalom, intézmény, létesítmény stb. neve, a lényeg, hogy olyasmi, amit a helyesírás nagy kezdőbetűvel rendel írni. A nevet itt is asszociációkból kell összerakni úgy, hogy az általam megadott betűcsoportokat (csonka szavalat) ki kell egészíteni, és a kiegészítéseket egymás mögé illesztve jön ki a feladott név. Hogy még érdekesebb legyen, azon fogok mesterkedni, hogy ne teljesen véletlenszerű három képzettársítás vezessen a megoldáshoz, hanem ezek valahogy egymáshoz is kapcsolódjanak, mondjuk jól behatárolható csoportot alkotva.

Példa:

RESZKE
ZIKE
KUSZ

Keressük azt a nevet, amely a fenti hívószavakhoz illesztett kiegészítésekből rakható össze.

A megfejtés:

>>>>

>>>>

(lehet fejet törni)

>>>

>>>>

PETŐFI

mert:

PERESZKE
ZIKE
FIKUSZ

Mindhárom asszociáció "a botanika tárgykörében gyökerezik" (azért nem írhatom, hogy három növényfaj, mert a gomba rendszertani és genetikai értelemben nem növény, hanem külön országot képez - de hagyományosan a botanika keretében tárgyalják).

Sejtésem szerint a feladványok némelyike igen nehézre sikerül majd (a speciális feladat miatt) és segítség nélkül nemigen lesz megfejthető (bár ilyen feltételezéseimre már korábban is rácáfoltak a legjobb játékosok). Ezért az egyes asszociációkhoz SÚGÁSOK társulnak majd. A rásegítő infókat, hogy a játék izgalmasabb legyen, igyekszem a művészetek (főleg az irodalom) tájékáról ide terelni.

A játék operatív terepe a Facebookon a Ludus csoport - aktuálisan ott hirdetem meg a mindenkori új feladványt - és a megfejtéseket is ott várom privát üzenetben.

 

 

Öreg gólya száguldó érkezése

2014.09.27. 10:32 - Homo Ludens

assz.jpgEbben a blogban újrajátszhatóvá válnak 50 részes feladványsorozatom darabjai. Az eltanul játékot továbbfejlesztve arra törekedtem, hogy a hívószavak vagy értelmes mondatot alkossanak (mint lentebb), vagy egymással más összefüggést teremtve tegyék még érdekesebbé az asszociációs játékot.

Mely műcímre asszociálhatunk az alábbi szavakból?

ÖREG
GÓLYA
SZÁGULDÓ
ÉRKEZÉSE

A megfejtés egy mű 4 szóból álló címe. Az egyes szavakra a fent megadottak sorrendjében következtethetünk.

A megoldás itt olvasható: Az 1. asszociációs feladvány

Mindörökké, hajszálon, dolgozni

2014.06.08. 16:03 - Homo Ludens

asszociacios-jatek.jpgFőblogomban amolyan bevezető sorozatként 10 asszociációs feladványt adtam közre ez év elején. Azóta egy nagyobb, 50 fejtörőből álló sorozat fut. Itt közreadom a korábbi tízet, hogy azok is megfejthessék, akik a főblogban azonnal a megfejtést is látnák. Itt külön kattintani kell hozzá. Előtte lehet töprengeni a jó megfejtésen.

A játék asszociációkra épül. Lényege: a megadott szavak alapján kell következtetni más szavakra, nevekre, fogalmakra – és a lehetséges asszociációkból a megfelelőket kiválasztva kell megtalálni a megfejtést. Az első sorozatban műcímekkel játszottunk.

Mely műcímre asszociálhatunk az alábbi szavakból?

MINDÖRÖKKÉ
HAJSZÁLON
DOLGOZNI

A megfejtés egy népszerű mű 3 szóból álló címe. A cím egyes szavaira az itt megadottak sorrendjében következtethetünk.

Itt megtalálható:

Kutya, madár, macska

2014.06.08. 15:48 - Homo Ludens

Folytatom a főblogomban korábban közölt feladványok bemutatását azok számára, akik nem akarják egyből a megfejtést is látni.

Mely műcímre asszociálhatunk az alábbi szavakból?

KUTYA
MADÁR
MACSKA

A megfejtés egy mű 3 szóból álló címe, ezek egyike névelő. A további két szó közül az egyik összetett, ennek 2 részére külön kell asszociálni, ezért van 3 szó megadva, amelyek sorrendjében áll össze a megfejtés. (Segítségül: az asszociációk nem esetlegesek, hanem eléggé egyértelműek, a kitalálandó mű pedig igen jelentős a maga területén.)

A megfejtés:

Esély, Teleki, meghalok

2014.06.07. 12:02 - Homo Ludens

Akár egy öngyilkossá lett politikus utolsó pillanataira is utalhatna az alábbi asszociációs feladvány. Megoldásként azonban valami egészen mást keresünk!

Mely műcímre asszociálhatunk az alábbi szavakból?

ESÉLY
TELEKI
MEGHALOK

A megfejtés egy mű 3 szóból álló címe. A cím egyes szavaira a fentiek sorrendjében következtethetünk.

Aki már megfejtette vagy nem boldogul a feladvánnyal, az magyarázattal együtt

Dózsa, korona, holtak

2014.06.06. 14:55 - Homo Ludens

assz.jpgKis túlzással akár az 1515-es parasztfelkelés összefoglalása is lehetne a címben szereplő három szó. De nem az, hanem képzettársításokra épülő játéksorozatom soron következő feladványának három hívószava. Ezekről indulva kaphatunk három olyan kifejezést, amelyekből össze is áll a keresett mű címe. Asszociáljatok!

Mely műcímre asszociálhatunk az alábbi szavakból?

DÓZSA
KORONA
HOLTAK

A megfejtés egy mű 4 szóból álló címe, ezek egyike névelő. A további háromra az itt megadottak sorrendjében következtethetünk.

A megfejtés >> itt található

Szék, fiatalok, márvány

2014.05.08. 14:26 - Homo Ludens

assz.jpgKépzettársításokra épülő játéksorozatom régebbi darabjait adom közre ezen a webhelyen. A játékot egy bridzsmestertől tanultam, de a kártyához nincs köze, ellenben asszociációs készségre szükség van a megoldásukhoz. Az eredeti közlés helyén a játékosoknak adott idő állt rendelkezésükre, ezt követően a megfejtést közzétettem. Akik lemaradtak és játszanának, itt most megtehetik, csak az alsó linkre kattintva táriul fel a megfejtés - aki nem kattink, bármilyen hosszú ideig elbíbelődhet a megoldással.

Mely műcímre asszociálhatunk az alábbi szavakból?

SZÉK
FIATALOK
MÁRVÁNY

A megfejtés egy mű 3 szóból álló címe. Szavaira az itt megadottak sorrendjében következtethetünk.

Lovat, lovasság... - fejt sokat!

2014.04.05. 17:56 - Homo Ludens

assz.jpgÍme a képzettársításokra épülő játéksorozat régebbi darabjaiból a következő. Itt is próbáltam úgy összehozni a hívószavakat, hogy valami plusz bizyergést adjanak.

Ez a játék közvetlen és olykor áttételes asszociációkra épül. Lényege: megadott szavak alapján kell következtetni más szavakra, nevekre, fogalmakra – és a lehetséges asszociációkból a megfelelőket kiválasztva kell összerakni a megfejtést. Részletesebb leírás és megfejtett példafeladványok itt olvashatók: AZ ASSZOCIÁCIÓS JÁTÉK LEÍRÁSA.

Mely műcímre asszociálhatunk az alábbi szavakból?

LOVAT
LOVASSÁG
FEJT
SOKAT

A megfejtés egy mű 4 szóból álló címe; a képzettársítások a fenti szavak sorrendjében adják ki a megfejtést

"Kutyát csókolunk gyorsan!" (a pedellus)

2014.03.26. 12:57 - Homo Ludens

assz.jpgFolytatom a képzettársításokra épülő játéksorozat régebbi darabjainak a közlését. A feladványok hívószavaiból olykor egészen érdekes mondatok állíthatók össze, mint ezt a cím is mutatja... Ez a játék, mint a korábbi közlésekben is jeleztem, asszociációkra épül. Lényege: megadott szavak alapján kell következtetni más szavakra, nevekre, fogalmakra – és a lehetséges asszociációkból a megfelelőket kiválasztva kell összerakni a megfejtést. Részletesebb leírás és megfejtett példafeladványok itt olvashatók: AZ ASSZOCIÁCIÓS JÁTÉK LEÍRÁSA.

Mely műcímre asszociálhatunk az alábbi szavakból?

KUTYÁT
CSÓKOLUNK
GYORSAN
PEDELLUS

A megfejtés egy mű 5 szóból álló címe, ezek egyike névelő, a további négyre a fenti szavak sorrendjében következtethetünk.

Király, menyét, érsek

2014.03.16. 14:23 - Homo Ludens

assz.jpgEz a játék asszociációkra épül. Lényege: megadott szavak alapján kell következtetni más szavakra, nevekre, fogalmakra – és a lehetséges asszociációkból a megfelelőket kiválasztva kell összerakni a megfejtést. Részletesebb leírás és megfejtett példafeladványok itt olvashatók: AZ ASSZOCIÁCIÓS JÁTÉK LEÍRÁSA.

Mely műcímre asszociálhatunk az alábbi szavakból?

KIRÁLY
MENYÉT
ÉRSEK

A megfejtés egy mű 4 szóból álló címe, ezek egyike névelő. A további háromra a fenti szavak sorrendjében asszociálhatunk.

 

Bizalmas, dél, parkoló, halálba

2014.03.13. 13:47 - Homo Ludens

assz.jpgEz a játék asszociációkra épül. Lényege: megadott szavak alapján kell következtetni más szavakra, nevekre, fogalmakra – és a lehetséges asszociációkból a megfelelőket kiválasztva kell összerakni a megfejtést. Részletesebb leírás és megfejtett példafeladványok itt olvashatók: AZ ASSZOCIÁCIÓS JÁTÉK LEÍRÁSA

Mely műcímre asszociálhatunk az alábbi szavakból?

BIZALMAS
DÉL
PARKOLÓ
HALÁLBA

A megfejtés egy mű 3 szóból álló címe, a szavak egyike összetett, ennek két részére külön kell asszociálni; a képzettársítások a fenti szavak sorrendjében adják ki a keresett címet.

Magyar, nekimegy, farkasok

2014.03.09. 12:19 - Homo Ludens

assz.jpgEz a játék asszociációkra épül. Lényege: megadott szavak alapján kell következtetni más szavakra, nevekre, fogalmakra – és a lehetséges asszociációkból a megfelelőket kiválasztva kell összerakni a megfejtést. Részletesebb leírás és megfejtett példafeladványok itt olvashatók: AZ ASSZOCIÁCIÓS JÁTÉK LEÍRÁSA

Melyik műcímre asszociálhatunk az alábbi szavakból:

MAGYAR
NEKIMEGY
FARKASOK

A megfejtés egy műalkotás 3 szóból álló címe. A cím egyes szavaira a fenti szavak sorrendjében asszociálhatunk.

A megfejtés

Talán új játékot indítok

2013.12.10. 12:41 - Homo Ludens

Lehet, hogy ezen a blogon indítanék egy új játéksorozatot. Az ötlet nem a sajátom, Varga László bridzs nagymester találta ki (egy ideje a Facebokk egy zárt csoportjában szórakoztat vele pár tucat játékost, köztük engem is), de semmi köze a bridzshez vagy a kártyához: egy asszociációs játékról van szó. Bizonyos szavaktól kell ötletes képzettársítások révén a megfejtésig eljutni. István érdeklődési körének megfelelően sok az irodalmi és filmes feladvány, ezt a tradíciót én is folytatnám, ha rászánom magam. Egyelőre azt kellene kitalálnom, hogyan történjen a megfejtések beküldése. Erre a Facebookon se találtunk igazán jó megoldást, nehéz a közösségi szellemet és az egyéni megfejtés örömét, illetve a versenyszellemet összeegyeztetni. Ráadásul itt a blog.hu-n nincs olyan opció a kommenteknél, hogy a megoldást tartalmazó kommentet csak utólag jelentessem meg (hogy mások tovább játszhassanak). Ilyen lehetőséget a blogspot kínál a jó ingyenes helyek közül, illetve persze egy saját tárhelyen futó Wördpress blogban még tágabbak a lehetőségek. Egyelőre gondolkodom. 

Gyors póker játékok

2013.06.30. 14:29 - Homo Ludens

Gyors póker játékok: Rush Poker és társai

Miben különböznek a normál menetű póker játékok a fast fold pókertől?

 A gyors póker, más néven fast fold játékok lényege, hogy nem egy asztalhoz csatlakozol, hanem egy mezőnyhöz. Ha kapsz egy számodra kevésbé szimpatikus lapot, az azonnali dobás funkció használatával máris véget ér számodra az a leosztás, új ellenfelekkel ültetnek össze, és azonnal kezdődik az új parti.

A Fast Fold Poker játékok története

Ezt az online pókervariánst a Full Tilt Poker vezette be 2010 elején, Rush Poker néven.  Azóta számos pókeroldal elkészítette saját Rush Poker klónját, amit különféle, általában sebességre utaló nevekkel illettek. A PokerStarsnál Zoom Poker, a PartyPoker hálózatnál Fast Fold Poker, az iPokernél Speed Poker, az Ongame hálózatnál pedig Strobe Poker névre keresztelték.

Kezdetben kizárólag a készpénzes játékok voltak elérhetők ebben a formában. A közelmúltban a nagyobb termek már felvették a kínálatukba a gyors versenyeket is, amelyek szintén rendkívüli népszerűségnek örvendenek.

A játék menete

full-tilt-poker-rush-poker.jpg A Rush Poker-klónok vagy más néven gyors pókerjátékok azt a holtidőt hivatottak kiiktatni, amíg a játékosok a lapjuk eldobása, és egy új leosztás kezdete között várakoznak. Amikor valaki a dobás mellett dönt, már nem tud beleszólni a parti menetébe, és csak megfigyelőként ül az asztalnál. A játék alapötlete az, hogy aki eldönti, hogy mindenképpen kiszáll, az választhatja a gyors dobást. Őket összegyűjtik, és egy új asztalhoz ültetik, ahol máris kezdődhet egy új leosztás.

A gyors dobást már preflop is meglépheted, ha úgy döntesz, bármit is tesznek a többiek, te mindenképpen be fogod dobni a kártyáidat. Természetesen nem csak a flop előtt, hanem a későbbi utcákon is választhatod ezt a megoldást. Amint rákattintasz a gyors dobásra, máris új asztalhoz kerülsz, és új ellenfelekkel sorsolnak össze.

Többasztalos játék

A többasztalos játék éppen azért terjedt el, hogy minél kevesebbet kelljen várakozni, és egységnyi idő alatt minél több leosztást lehessen lejátszani. A fast fold póker játékokkal még gyorsabbá válik a játék, és nincs is szükség arra, hogy egy tucatnyi asztal legyen nyitva, hiszen nem is lehetne követni az eseményeket. A különböző oldalakon eltérő, hogy maximálisan hány fast fold asztalhoz engednek csatlakozni készpénzes játékok esetén: az Ongame hálózatnál például kettő, a PokerStarson négy, míg az iPokeren akár tíz.

Gyors versenyeket egyelőre csak a Full Tilt Poker, és a PokerStars kínál, de várhatóan egyre több, főként nagyobb hálózatnál meg fognak jelenni. A működési elv ugyanaz, mint a készpénzes játékoknál. A kiírásától függően az utolsó néhány, de legkésőbb a döntő asztalon a hagyományos versenypóker szabályok szerint folytatódik a játék.

Kinek éri meg?

Ha egy szóval akarnék válaszolni, azt mondanám: mindenkinek. Egységnyi idő alatt sokkal több, akár háromszor annyi leosztás megy le egy fast fold asztal esetében, mint normál körülmények között.

Az ügyfelek több jutalékot termelnek, amivel növekszik a terem bevétele. A több bevétel magasabb jövedelmet jelent a tulajdonosoknak, és e mellett arra is lehetőséget ad számukra, hogy fejlesztéseket vigyenek végbe a szoftveren, esetleg újabb promóciókkal kedveskedjen ügyfeleinek.

A játékosok számára szintén kedvező, ha sokkal több leosztásban vehetnek részt. Egy feszes játékos gyakrabban kap játszható lapokat, a lazább stílus kedvelői pedig megpróbálhatnak a még feszesebbé váló mezőnyben gyakrabban rárabolni a vaktétekre. Az új helyzet kreativitást igényel, hatékony stratégiával alkalmazkodni kell a feszesebbé, és a lazábbá váló vetélytársakhoz is. A szórakozásért asztalhoz ülőknek sokkal kevesebbet kell várakozással tölteniük, így kevesebbszer fognak unatkozni. A profik pedig annak örülhetnek, hogy a hosszú táv hamarabb megmutatkozik, aminek következményeként kisebb ingadozásokat kell elszenvednie a pókertőkéjüknek.

Felmerülő kérdések

Elsőre talán felmerülhet az emberben, hogy egyáltalán pókernek számítanak-e még a fast fold játékok? A valóságban ilyen lebonyolítás elképzelhetetlen volna, vagy legalábbis ide-oda kellene rohannia a játékosoknak. Az online pókernek azonban vannak más sajátosságai, ami nem az élő pókert hivatottak leképezni, gondoljunk csak a jegyzetelésre, a leosztások visszajátszásának lehetőségére, vagy a segédszoftverek használatára.

A koncentráció különösen fontos a gyors pókerváltozatok során. Lehet, hogy az előbb egy agresszív játékos ült a balodon, aki vissza is emelt rád, ám a következő partiban már egy feszes ellenfeled játszik vissza ugyanabból a pozícióból. Ilyenkor könnyen abba a hibába eshetsz, hogy elfelejtkezel róla, már nem ugyanaz a riválisod. Idővel meg lehet szokni a helyzetet, de eleinte érdemes talán csak egy asztalon játszani gyors póker variánsokat, főként, ha korábban nem játszottál túl sok asztalon szimultán.

Érvek a gyors póker mellett

A gyors póker játékokat csak ajánlani tudom, aminek számos oka van. Én a szórás csökkenését emelném ki az egyik kulcsfontosságú érvnek, a sokkal rövidebb ideig tartó hullámvölgyeket könnyebb kezelni mentálisan. Egy szintén nyomós érv, hogy ezt a formátumot válaszd, hogy így könnyebb kijátszani a különféle bónuszokat, akár egészen alacsony téten is. Sőt, az egységnyi idő alatt lejátszott több partinak köszönhetően a hűségrendszerekben is egyszerűbb elérni a magasabb VIP poker fokozatokat, amivel szintén a bevételed, és ezzel együtt a lehetőségeid növekednek.

Fociról nőknek

2013.05.28. 18:23 - Homo Ludens

Nem minden lány szereti a focit, ezért itt egy kis segítség, hogy ne tűnjünk olyan butáknak a fiúk előtt.

1. Mi az a les?les1.jpg

A les egy szabály, ami próbálja megakadályozni az alattomos gólokat. A legjobb példa egy les-magyarázat, amit én is úgy hallottam (persze férfiaktól):Képzeljétek el a következőt: egy divatcég legújabb, budapesti áruházának nyitásakor a bejárat előtt várakoztok a barátnőddel a tömegben. Kezedben az 50%-os kuponokat rejtő boríték. A kavargó leánycsordát, és az üzletet kordon, valamint rikító színű dzsekikbe bújtatott őrök választják el egymástól. Ekkor észreveszed, hogy a korábban érkezett, eleve jobb pozíciót elfoglaló barátnődnek sikerült átmásznia a kordonon, sőt két biztonsági őrön is túljutott. Fogod, és a kuponokat előrehajítod neki, hogy elsőként vehesse meg kettőtöknek a köldök fölé érő szoknyákat. Csak az a gond, hogy amint elkapja a borítékot, lekapcsolják. Ugyanis megvalósította a leshelyzetet! Mert a dobásod pillanatában közelebb helyezkedett a pénztárhoz, mint az üzletet védő biztonságiak. A barátnődet visszazavarják a sor végére - azaz az ellenfél jön szabadrúgással. 

2. Mi az előnyszabály? 

Ha egy csapat valamelyik játékosa ellen szabálytalankodnak, de a társának van esélye tovább vinni a labdát, esetleg gólt is rúgni, a bíró nem állítja meg a játékot, amíg a labda ki nem megy a pályáról.

3. Minek vetítik le az egész meccset? Bőven elég lenne a tv-ben az összefoglalót leadni, a meccs legjobb pillanatait összevágva. Az aztán mindig izgalmas, egyik helyzet a másik után, gól követ gólt! Minek azt a hosszú (nem is tudom hány perc pontosan, bár úgyis mindig változik a hosszabbítások miatt), helyenként rém unalmas focimeccset teljes terjedelmében sugározni, odaláncolva a férfiakat teljes és osztatlan figyelmükkel a tv elé?

A foci, mint sok más játék már csak ilyen: nem lehet tudni, hogy mikor, melyik rész lesz izgalmas. Másrészt ’élőben’ drukkolni egy csapatnak egészen más, mint (lehet, hogy már az eredményt is tudva) megnézni az összefoglalót.

4. A mezek számozása mitől függ? Miért nem 1-2-3-4-5? Hogy lehet pl. 27-es mez?

Minden csapat 22 játékosból áll a cseréket is beleszámolva (akár sérülés miatt, akár taktikai okokból az edző 3 játékost cserélhet egy meccs alatt). Másrészt a szabályok nem tiltják, és néhány játékosnak van szerencseszáma (kabala), amitől reméli a jobb játékot, akár gólt is

5. Miért büntetik sárga lappal a játékosokat, ha leveszik a mezüket?

Ez a férfiak szemében is egy buta szabály, amit a nemzetközi labdarúgó szövetség hozott a túlzott gólöröm megfékezésére (valószínűleg a futball-huliganizmus megfékezésére gondoltak). Így próbálják elkerülni a gól utáni esetleges rendbontást, bár a mez levétele erősen túlzott megszorítás. Aki gólt rúgott, és így örül, az hadd tegye.

6. Mi alapján döntik el, hogy a csapatok melyik csoportban játszanak?

Sorsolás dönt, hogy a milyen csapatok kerülnek össze a csoportkörök alatt. A továbbjutóknak ezután már kieséses meccseket kell játszaniuk – azaz aki veszít, az utazhat haza!

7. Mikor van szöglet?

Ha egy csapat valamelyik játékosa a saját kapuja mellett rúgja ki a labdát (vagy akár kipattan róla, vagy kapusáról), hogy megakadályozza a gólt, ez esetben az ellenfél a sarokpontról rúghatja be a labdát – ezt nevezzük szögletnek.

8. Mi a különbség a bedobás és a kirúgás között?

A pálya téglalap (A4-es papír) alakú. Ha a rövidebb, azaz a kapuk felőli oldalon megy ki a labda, kirúgás, vagy szöglet következik attól függően, hogy melyik csapat játékosáról ment ki a labda. Ha a pálya hosszabb oldalán megy ki, bedobás következik.

9. Mikor 11-es, és mikor szabadrúgás?

A 11-es egy furcsa szabadrúgás. A kapukat egy vonal veszi körbe, aminek a kapuval szembeni oldala pontosan 16 méterre van a kaputól, ezért is hívják 16-osnak. Ha a 16-os vonalon belül történik szabálytalanság a támadó csapat kárára, 11-es következik, amit a kaputól 11 méterre lévő pontról rúgnak, és a rúgás pillanatában a 16-oson belül csak a 11-est (vagy más néven büntetőt) végző játékos, ill. a kapus tartózkodhat (a bíró természetesen kivétel). Ha a szabálytalanság a 16-oson kívül történik, akkor szabadrúgás következik.


10. Hallottam a bőr és kötény kifejezést? A fociban mit jelent?

Ha egy játékos a másikat úgy cselezi ki, hogy a lába között rúgja át a labdát, azt bőrnek, vagy köténynek nevezik.

És végezetül néhány kérdés, amiket – ha jót akartok-, ne tegyetek fel a párotoknak meccsnézés közben:

Kik játszanak az izék ellen?

Átkapcsolnál, amíg megnézem a Lucecitat?

Te, a Ronaldonak van felesége?

Szerinted melyik csapatnak szebb a meze?

Akinek nincs labdája, az miért fut?

A hosszabbításra is kíváncsi vagy?

Összesen hány félidő van?

A németek miért rúgnak olyan erősen?

A harmadik kapus miért szaladgál a játékosokkal?

Te látod, hol a labda?

 

Címkék: játék foci