Kreatív játék - irodalmi asszociációk

Keresőoptimalizálás

A honlapoknak a keresőeszközhöz való optimalizálása lényegében két folyamatból áll, az első során a weboldal építése vagy átalakítása olyan módon történik, hogy az bizonyos kulcsszavakra nézve maximálisan keresőbarát legyen, azaz megfeleljen a kulcsszavas Google-keresések szempontjainak; ez lényegében a honlapoptimalizálás. A másik folyamat során az adott honlap külső link-támogatás kap, amelynek lényege, hogy idegen webhelyekről kulcsszavas linkeket küldünk a céloldalra; ez a tevékenység lényegében linképítés. A kettő együtt: ha a keresőbarát weboldal megfelelően erős és szakszerűen felépített külső webtámogatást kap, általában jelentős mértékben előrébb mozdul a találati listákon. Ennyi a SEO = Google keresőoptimalizálás lényege.



assz.jpgAsszociációs játék

Kreativitás - Játék - Logika

Kreativitás

Az alkotókészség, idegen és általánosabb értelmű kifejezéssel a kreativitás nem más, mint a személyiség bizonyos jellemzőinek olyan speciális összerendezettsége, amely az egyént olyan gondolati és cselekvési képességekkel ruházza fel, amelyek valaminek a létrehozására, megalkotására irányulnak. A kreativitás alkotói képességet és alkotói késztetést egyszerre hordoz magában, ami azt jelenti, hogy a kreatív személyiség nem az, aki szeretne létrehozni valamit, de erre kevéssé képes, és nem is az, aki képes lenne az alkotásra, de nehezen jut el a cselekvésig, hanem az, aki tud, akar és tesz.

A kreativitás nem csupán az alkotás során mutatkozik meg, hanem sok egyéb területen is (konstruktív probléma-megoldás különböző élethelyzetekben, a lehetőségek sokféleségét számba vevő konfliktus-kezelés, előrelátás, tervezési hajlam), megmutatkozik a magatartás és viselkedés egészén, a személyiség gondolati és gyakorlati aktivitásán.

A kreativitás nagyrészt genetikailag determinált képesség, de jelentős mértékben fejleszthető, kiváltképp gyermekkorban.

Logika

A logika részben egy tudományág, részben egy gondolkozási folyamat neve.

Első értelmében a logika az érvényes következtetések és bizonyítások, illetve az ezzel összefüggő filozófiai, matematikai, nyelvészeti, módszertani stb. kérdések tudománya. A logika tudománya mára elválaszthatatlanul összefonódott a matematikával.

Általánosabb, hétköznapibb értelemben a logika következetes gondolkodást, az ok-okozati összefüggések felismerésére való készséget, a problémák elméleti úton (feltételezések és végkövetkeztetések felállítása) történő megoldását jelenti.

A művészetben sokak szerint a logikánál fontosabb szerepet játszik az intuíció és az érzelmi töltet. Ugyanakkor pontosan tudjuk, hogy például Bach művei szigorú matematikai törvényszerűségek alapján épülnek fel, és a jelentős képzőművészeti alkotásokban is tetten érhetők a geometriai szabályok logikus, következetes alkalmazása. József Attila szállóigévé vált verssora szerint pedig éppenséggel: "A líra - logika".

A játék

A játék pedig az, ami a kreativitásba, logikába színt visz és életet lehet. Számos meghatározása és megközelítése létezik. Bizonyos felfogás szerint a játék az életfentartó ösztönök egyike. Vannak, akik a színlelés, alakoskodás művészetének tartják a játékot. 

Pszichológiai szempontból a játék tágabb értelemben az állatoknak és embereknek minden olyan élvezettel teli tevékenysége, amelyet maga a tevékenység fölött érzett öröm motivál, és nincsen közvetlen vonatkozása az életszükségletek kielégítésére. Ebben a megközelítésben a játéknak elsősorban feszültségoldó, örömszerző funkciója domborodik ki.

Nyilvánvalóan különbséget kell tennünk a gyermekek spontán játéka és a felnőttek szórakoztató játékai között, ez tovább nehezíti a meghatározást, mint ahogy azt is: elég nagy a különbség mondjuk a futóverseny, a sakk, a vörös pecsenye, a bikaviadal, és a pisztollyal játszott orosz rulett között. Pedig mind játék. És akkor a számítógépes és internetes játékokról (mondjuk: online póker) még nem is beszéltünk.

Külön fejezetet érdemel a művészeti ágakban megmutatkozó játék. Árulkodóak pl. ezek a kifejezések: színjáték, színpadon játszik, hangszeren játszik, hegedűverseny... Vagy jusson eszünkben Kurtág György remekművének a címe: Játékok....

Se szeri se száma az irodalmi és nyelvi játékoknak. Ezek szellemi játékok, amelyeknek terepe az irodalom és a nyelv. De végtelen a száma azoknak a művészeti alkotásoknak is, amelyekben valamilyen módon megjelenik a játék.

Végül: bizonyos felfogás szerint a művészet egésze is egyfajta kreatív játék. A szabad alkotás folyamata pszichológiai szempontból szinte azonos a játékkal: olyan tevékenység, amelynek nincsen közvetlen vonatkozása az életszükségletek kielégítésére.

SOFŐRSEGÉLY BUDAPEST

A magyar fővárosban szórakozó fiatalok biztonságát szolgálja az éjszakai sofőrszolgálat, amely lehetővé teszi, hogy ittas vezetés helyett az autó tulajdonosok profi gépkocsivezetőt hívjanak és saját kocsijukkal jussanak haza - mondjuk egy játékkaszinóból. A Sofőrom szolgáltna 24 órájában hívható telefonon.

Friss topikok

  • PókerTrend: Jó kis összefoglaló, bár az én nagy kedvencem az eredeti Rush Poker a Full Tilten, és talán még az... (2014.08.26. 12:04) Gyors póker játékok
  • extranhero: Ezúton üdvözlök mindenkit! Ha jól látom, ez a blog a kreatív játékok mivoltát hivatott elemezgetn... (2012.08.03. 22:08) Kreativitás, ügyesség, logika, játék

Kereső optimalizálás

A honlapoknak a keresőeszközhöz való optimalizálása lényegében két folyamatból áll, az első során a weboldal építése vagy átalakítása olyan módon történik, hogy az bizonyos kulcsszavakra nézve maximálisan keresőbarát legyen, azaz megfeleljen a kulcsszavas Google-keresések szempontjainak; ez lényegében a honlapoptimalizálás. A másik folyamat során az adott honlap külső link-támogatás kap, amelynek lényege, hogy idegen webhelyekről kulcsszavas linkeket küldünk a céloldalra; ez a tevékenység lényegében linképítés. A kettő együtt: ha a keresőbarát weboldal megfelelően erős és szakszerűen felépített külső webtámogatást kap, általában jelentős mértékben előrébb mozdul a találati listákon. Ennyi a SEO = Google keresőoptimalizálás lényege - ha szakszerűen történik az optimalizáció, a weboldal esélyt nyer arra, hogy bizonyos kifejezésekkel a Google keresések első találati oldalára kerüljön - ez természetesen csak lépésről lépésre történhet, és csak az esetben, ha a konkurens weblapokat nem optimalizálják ugyanilyen vagy nagyobb SEO-apparátussal.

Mindörökké, hajszálon, dolgozni

2014.06.08. 16:03 - Homo Ludens

asszociacios-jatek.jpgFőblogomban amolyan bevezető sorozatként 10 asszociációs feladványt adtam közre ez év elején. Azóta egy nagyobb, 50 fejtörőből álló sorozat fut. Itt közreadom a korábbi tízet, hogy azok is megfejthessék, akik a főblogban azonnal a megfejtést is látnák. Itt külön kattintani kell hozzá. Előtte lehet töprengeni a jó megfejtésen.

A játék asszociációkra épül. Lényege: a megadott szavak alapján kell következtetni más szavakra, nevekre, fogalmakra – és a lehetséges asszociációkból a megfelelőket kiválasztva kell megtalálni a megfejtést. Az első sorozatban műcímekkel játszottunk.

Mely műcímre asszociálhatunk az alábbi szavakból?

MINDÖRÖKKÉ
HAJSZÁLON
DOLGOZNI

A megfejtés egy népszerű mű 3 szóból álló címe. A cím egyes szavaira az itt megadottak sorrendjében következtethetünk.

Itt megtalálható:

Kutya, madár, macska

2014.06.08. 15:48 - Homo Ludens

Folytatom a főblogomban korábban közölt feladványok bemutatását azok számára, akik nem akarják egyből a megfejtést is látni.

Mely műcímre asszociálhatunk az alábbi szavakból?

KUTYA
MADÁR
MACSKA

A megfejtés egy mű 3 szóból álló címe, ezek egyike névelő. A további két szó közül az egyik összetett, ennek 2 részére külön kell asszociálni, ezért van 3 szó megadva, amelyek sorrendjében áll össze a megfejtés. (Segítségül: az asszociációk nem esetlegesek, hanem eléggé egyértelműek, a kitalálandó mű pedig igen jelentős a maga területén.)

A megfejtés:

Esély, Teleki, meghalok

2014.06.07. 12:02 - Homo Ludens

Akár egy öngyilkossá lett politikus utolsó pillanataira is utalhatna az alábbi asszociációs feladvány. Megoldásként azonban valami egészen mást keresünk!

Mely műcímre asszociálhatunk az alábbi szavakból?

ESÉLY
TELEKI
MEGHALOK

A megfejtés egy mű 3 szóból álló címe. A cím egyes szavaira a fentiek sorrendjében következtethetünk.

Aki már megfejtette vagy nem boldogul a feladvánnyal, az magyarázattal együtt

Dózsa, korona, holtak

2014.06.06. 14:55 - Homo Ludens

assz.jpgKis túlzással akár az 1515-es parasztfelkelés összefoglalása is lehetne a címben szereplő három szó. De nem az, hanem képzettársításokra épülő játéksorozatom soron következő feladványának három hívószava. Ezekről indulva kaphatunk három olyan kifejezést, amelyekből össze is áll a keresett mű címe. Asszociáljatok!

Mely műcímre asszociálhatunk az alábbi szavakból?

DÓZSA
KORONA
HOLTAK

A megfejtés egy mű 4 szóból álló címe, ezek egyike névelő. A további háromra az itt megadottak sorrendjében következtethetünk.

A megfejtés >> itt található

Szék, fiatalok, márvány

2014.05.08. 14:26 - Homo Ludens

assz.jpgKépzettársításokra épülő játéksorozatom régebbi darabjait adom közre ezen a webhelyen. A játékot egy bridzsmestertől tanultam, de a kártyához nincs köze, ellenben asszociációs készségre szükség van a megoldásukhoz. Az eredeti közlés helyén a játékosoknak adott idő állt rendelkezésükre, ezt követően a megfejtést közzétettem. Akik lemaradtak és játszanának, itt most megtehetik, csak az alsó linkre kattintva táriul fel a megfejtés - aki nem kattink, bármilyen hosszú ideig elbíbelődhet a megoldással.

Mely műcímre asszociálhatunk az alábbi szavakból?

SZÉK
FIATALOK
MÁRVÁNY

A megfejtés egy mű 3 szóból álló címe. Szavaira az itt megadottak sorrendjében következtethetünk.

Lovat, lovasság... - fejt sokat!

2014.04.05. 17:56 - Homo Ludens

assz.jpgÍme a képzettársításokra épülő játéksorozat régebbi darabjaiból a következő. Itt is próbáltam úgy összehozni a hívószavakat, hogy valami plusz bizyergést adjanak.

Ez a játék közvetlen és olykor áttételes asszociációkra épül. Lényege: megadott szavak alapján kell következtetni más szavakra, nevekre, fogalmakra – és a lehetséges asszociációkból a megfelelőket kiválasztva kell összerakni a megfejtést. Részletesebb leírás és megfejtett példafeladványok itt olvashatók: AZ ASSZOCIÁCIÓS JÁTÉK LEÍRÁSA.

Mely műcímre asszociálhatunk az alábbi szavakból?

LOVAT
LOVASSÁG
FEJT
SOKAT

A megfejtés egy mű 4 szóból álló címe; a képzettársítások a fenti szavak sorrendjében adják ki a megfejtést

"Kutyát csókolunk gyorsan!" (a pedellus)

2014.03.26. 12:57 - Homo Ludens

assz.jpgFolytatom a képzettársításokra épülő játéksorozat régebbi darabjainak a közlését. A feladványok hívószavaiból olykor egészen érdekes mondatok állíthatók össze, mint ezt a cím is mutatja... Ez a játék, mint a korábbi közlésekben is jeleztem, asszociációkra épül. Lényege: megadott szavak alapján kell következtetni más szavakra, nevekre, fogalmakra – és a lehetséges asszociációkból a megfelelőket kiválasztva kell összerakni a megfejtést. Részletesebb leírás és megfejtett példafeladványok itt olvashatók: AZ ASSZOCIÁCIÓS JÁTÉK LEÍRÁSA.

Mely műcímre asszociálhatunk az alábbi szavakból?

KUTYÁT
CSÓKOLUNK
GYORSAN
PEDELLUS

A megfejtés egy mű 5 szóból álló címe, ezek egyike névelő, a további négyre a fenti szavak sorrendjében következtethetünk.

Király, menyét, érsek

2014.03.16. 14:23 - Homo Ludens

assz.jpgEz a játék asszociációkra épül. Lényege: megadott szavak alapján kell következtetni más szavakra, nevekre, fogalmakra – és a lehetséges asszociációkból a megfelelőket kiválasztva kell összerakni a megfejtést. Részletesebb leírás és megfejtett példafeladványok itt olvashatók: AZ ASSZOCIÁCIÓS JÁTÉK LEÍRÁSA.

Mely műcímre asszociálhatunk az alábbi szavakból?

KIRÁLY
MENYÉT
ÉRSEK

A megfejtés egy mű 4 szóból álló címe, ezek egyike névelő. A további háromra a fenti szavak sorrendjében asszociálhatunk.

 

Bizalmas, dél, parkoló, halálba

2014.03.13. 13:47 - Homo Ludens

assz.jpgEz a játék asszociációkra épül. Lényege: megadott szavak alapján kell következtetni más szavakra, nevekre, fogalmakra – és a lehetséges asszociációkból a megfelelőket kiválasztva kell összerakni a megfejtést. Részletesebb leírás és megfejtett példafeladványok itt olvashatók: AZ ASSZOCIÁCIÓS JÁTÉK LEÍRÁSA

Mely műcímre asszociálhatunk az alábbi szavakból?

BIZALMAS
DÉL
PARKOLÓ
HALÁLBA

A megfejtés egy mű 3 szóból álló címe, a szavak egyike összetett, ennek két részére külön kell asszociálni; a képzettársítások a fenti szavak sorrendjében adják ki a keresett címet.

Magyar, nekimegy, farkasok

2014.03.09. 12:19 - Homo Ludens

assz.jpgEz a játék asszociációkra épül. Lényege: megadott szavak alapján kell következtetni más szavakra, nevekre, fogalmakra – és a lehetséges asszociációkból a megfelelőket kiválasztva kell összerakni a megfejtést. Részletesebb leírás és megfejtett példafeladványok itt olvashatók: AZ ASSZOCIÁCIÓS JÁTÉK LEÍRÁSA

Melyik műcímre asszociálhatunk az alábbi szavakból:

MAGYAR
NEKIMEGY
FARKASOK

A megfejtés egy műalkotás 3 szóból álló címe. A cím egyes szavaira a fenti szavak sorrendjében asszociálhatunk.

A megfejtés

Talán új játékot indítok

2013.12.10. 12:41 - Homo Ludens

Lehet, hogy ezen a blogon indítanék egy új játéksorozatot. Az ötlet nem a sajátom, Varga László bridzs nagymester találta ki (egy ideje a Facebokk egy zárt csoportjában szórakoztat vele pár tucat játékost, köztük engem is), de semmi köze a bridzshez vagy a kártyához: egy asszociációs játékról van szó. Bizonyos szavaktól kell ötletes képzettársítások révén a megfejtésig eljutni. István érdeklődési körének megfelelően sok az irodalmi és filmes feladvány, ezt a tradíciót én is folytatnám, ha rászánom magam. Egyelőre azt kellene kitalálnom, hogyan történjen a megfejtések beküldése. Erre a Facebookon se találtunk igazán jó megoldást, nehéz a közösségi szellemet és az egyéni megfejtés örömét, illetve a versenyszellemet összeegyeztetni. Ráadásul itt a blog.hu-n nincs olyan opció a kommenteknél, hogy a megoldást tartalmazó kommentet csak utólag jelentessem meg (hogy mások tovább játszhassanak). Ilyen lehetőséget a blogspot kínál a jó ingyenes helyek közül, illetve persze egy saját tárhelyen futó Wördpress blogban még tágabbak a lehetőségek. Egyelőre gondolkodom. 

Gyors póker játékok

2013.06.30. 14:29 - Homo Ludens

Gyors póker játékok: Rush Poker és társai

Miben különböznek a normál menetű póker játékok a fast fold pókertől?

 A gyors póker, más néven fast fold játékok lényege, hogy nem egy asztalhoz csatlakozol, hanem egy mezőnyhöz. Ha kapsz egy számodra kevésbé szimpatikus lapot, az azonnali dobás funkció használatával máris véget ér számodra az a leosztás, új ellenfelekkel ültetnek össze, és azonnal kezdődik az új parti.

A Fast Fold Poker játékok története

Ezt az online pókervariánst a Full Tilt Poker vezette be 2010 elején, Rush Poker néven.  Azóta számos pókeroldal elkészítette saját Rush Poker klónját, amit különféle, általában sebességre utaló nevekkel illettek. A PokerStarsnál Zoom Poker, a PartyPoker hálózatnál Fast Fold Poker, az iPokernél Speed Poker, az Ongame hálózatnál pedig Strobe Poker névre keresztelték.

Kezdetben kizárólag a készpénzes játékok voltak elérhetők ebben a formában. A közelmúltban a nagyobb termek már felvették a kínálatukba a gyors versenyeket is, amelyek szintén rendkívüli népszerűségnek örvendenek.

A játék menete

full-tilt-poker-rush-poker.jpg A Rush Poker-klónok vagy más néven gyors pókerjátékok azt a holtidőt hivatottak kiiktatni, amíg a játékosok a lapjuk eldobása, és egy új leosztás kezdete között várakoznak. Amikor valaki a dobás mellett dönt, már nem tud beleszólni a parti menetébe, és csak megfigyelőként ül az asztalnál. A játék alapötlete az, hogy aki eldönti, hogy mindenképpen kiszáll, az választhatja a gyors dobást. Őket összegyűjtik, és egy új asztalhoz ültetik, ahol máris kezdődhet egy új leosztás.

A gyors dobást már preflop is meglépheted, ha úgy döntesz, bármit is tesznek a többiek, te mindenképpen be fogod dobni a kártyáidat. Természetesen nem csak a flop előtt, hanem a későbbi utcákon is választhatod ezt a megoldást. Amint rákattintasz a gyors dobásra, máris új asztalhoz kerülsz, és új ellenfelekkel sorsolnak össze.

Többasztalos játék

A többasztalos játék éppen azért terjedt el, hogy minél kevesebbet kelljen várakozni, és egységnyi idő alatt minél több leosztást lehessen lejátszani. A fast fold póker játékokkal még gyorsabbá válik a játék, és nincs is szükség arra, hogy egy tucatnyi asztal legyen nyitva, hiszen nem is lehetne követni az eseményeket. A különböző oldalakon eltérő, hogy maximálisan hány fast fold asztalhoz engednek csatlakozni készpénzes játékok esetén: az Ongame hálózatnál például kettő, a PokerStarson négy, míg az iPokeren akár tíz.

Gyors versenyeket egyelőre csak a Full Tilt Poker, és a PokerStars kínál, de várhatóan egyre több, főként nagyobb hálózatnál meg fognak jelenni. A működési elv ugyanaz, mint a készpénzes játékoknál. A kiírásától függően az utolsó néhány, de legkésőbb a döntő asztalon a hagyományos versenypóker szabályok szerint folytatódik a játék.

Kinek éri meg?

Ha egy szóval akarnék válaszolni, azt mondanám: mindenkinek. Egységnyi idő alatt sokkal több, akár háromszor annyi leosztás megy le egy fast fold asztal esetében, mint normál körülmények között.

Az ügyfelek több jutalékot termelnek, amivel növekszik a terem bevétele. A több bevétel magasabb jövedelmet jelent a tulajdonosoknak, és e mellett arra is lehetőséget ad számukra, hogy fejlesztéseket vigyenek végbe a szoftveren, esetleg újabb promóciókkal kedveskedjen ügyfeleinek.

A játékosok számára szintén kedvező, ha sokkal több leosztásban vehetnek részt. Egy feszes játékos gyakrabban kap játszható lapokat, a lazább stílus kedvelői pedig megpróbálhatnak a még feszesebbé váló mezőnyben gyakrabban rárabolni a vaktétekre. Az új helyzet kreativitást igényel, hatékony stratégiával alkalmazkodni kell a feszesebbé, és a lazábbá váló vetélytársakhoz is. A szórakozásért asztalhoz ülőknek sokkal kevesebbet kell várakozással tölteniük, így kevesebbszer fognak unatkozni. A profik pedig annak örülhetnek, hogy a hosszú táv hamarabb megmutatkozik, aminek következményeként kisebb ingadozásokat kell elszenvednie a pókertőkéjüknek.

Felmerülő kérdések

Elsőre talán felmerülhet az emberben, hogy egyáltalán pókernek számítanak-e még a fast fold játékok? A valóságban ilyen lebonyolítás elképzelhetetlen volna, vagy legalábbis ide-oda kellene rohannia a játékosoknak. Az online pókernek azonban vannak más sajátosságai, ami nem az élő pókert hivatottak leképezni, gondoljunk csak a jegyzetelésre, a leosztások visszajátszásának lehetőségére, vagy a segédszoftverek használatára.

A koncentráció különösen fontos a gyors pókerváltozatok során. Lehet, hogy az előbb egy agresszív játékos ült a balodon, aki vissza is emelt rád, ám a következő partiban már egy feszes ellenfeled játszik vissza ugyanabból a pozícióból. Ilyenkor könnyen abba a hibába eshetsz, hogy elfelejtkezel róla, már nem ugyanaz a riválisod. Idővel meg lehet szokni a helyzetet, de eleinte érdemes talán csak egy asztalon játszani gyors póker variánsokat, főként, ha korábban nem játszottál túl sok asztalon szimultán.

Érvek a gyors póker mellett

A gyors póker játékokat csak ajánlani tudom, aminek számos oka van. Én a szórás csökkenését emelném ki az egyik kulcsfontosságú érvnek, a sokkal rövidebb ideig tartó hullámvölgyeket könnyebb kezelni mentálisan. Egy szintén nyomós érv, hogy ezt a formátumot válaszd, hogy így könnyebb kijátszani a különféle bónuszokat, akár egészen alacsony téten is. Sőt, az egységnyi idő alatt lejátszott több partinak köszönhetően a hűségrendszerekben is egyszerűbb elérni a magasabb VIP poker fokozatokat, amivel szintén a bevételed, és ezzel együtt a lehetőségeid növekednek.

Fociról nőknek

2013.05.28. 18:23 - Homo Ludens

Nem minden lány szereti a focit, ezért itt egy kis segítség, hogy ne tűnjünk olyan butáknak a fiúk előtt.

1. Mi az a les?les1.jpg

A les egy szabály, ami próbálja megakadályozni az alattomos gólokat. A legjobb példa egy les-magyarázat, amit én is úgy hallottam (persze férfiaktól):Képzeljétek el a következőt: egy divatcég legújabb, budapesti áruházának nyitásakor a bejárat előtt várakoztok a barátnőddel a tömegben. Kezedben az 50%-os kuponokat rejtő boríték. A kavargó leánycsordát, és az üzletet kordon, valamint rikító színű dzsekikbe bújtatott őrök választják el egymástól. Ekkor észreveszed, hogy a korábban érkezett, eleve jobb pozíciót elfoglaló barátnődnek sikerült átmásznia a kordonon, sőt két biztonsági őrön is túljutott. Fogod, és a kuponokat előrehajítod neki, hogy elsőként vehesse meg kettőtöknek a köldök fölé érő szoknyákat. Csak az a gond, hogy amint elkapja a borítékot, lekapcsolják. Ugyanis megvalósította a leshelyzetet! Mert a dobásod pillanatában közelebb helyezkedett a pénztárhoz, mint az üzletet védő biztonságiak. A barátnődet visszazavarják a sor végére - azaz az ellenfél jön szabadrúgással. 

2. Mi az előnyszabály? 

Ha egy csapat valamelyik játékosa ellen szabálytalankodnak, de a társának van esélye tovább vinni a labdát, esetleg gólt is rúgni, a bíró nem állítja meg a játékot, amíg a labda ki nem megy a pályáról.

3. Minek vetítik le az egész meccset? Bőven elég lenne a tv-ben az összefoglalót leadni, a meccs legjobb pillanatait összevágva. Az aztán mindig izgalmas, egyik helyzet a másik után, gól követ gólt! Minek azt a hosszú (nem is tudom hány perc pontosan, bár úgyis mindig változik a hosszabbítások miatt), helyenként rém unalmas focimeccset teljes terjedelmében sugározni, odaláncolva a férfiakat teljes és osztatlan figyelmükkel a tv elé?

A foci, mint sok más játék már csak ilyen: nem lehet tudni, hogy mikor, melyik rész lesz izgalmas. Másrészt ’élőben’ drukkolni egy csapatnak egészen más, mint (lehet, hogy már az eredményt is tudva) megnézni az összefoglalót.

4. A mezek számozása mitől függ? Miért nem 1-2-3-4-5? Hogy lehet pl. 27-es mez?

Minden csapat 22 játékosból áll a cseréket is beleszámolva (akár sérülés miatt, akár taktikai okokból az edző 3 játékost cserélhet egy meccs alatt). Másrészt a szabályok nem tiltják, és néhány játékosnak van szerencseszáma (kabala), amitől reméli a jobb játékot, akár gólt is

5. Miért büntetik sárga lappal a játékosokat, ha leveszik a mezüket?

Ez a férfiak szemében is egy buta szabály, amit a nemzetközi labdarúgó szövetség hozott a túlzott gólöröm megfékezésére (valószínűleg a futball-huliganizmus megfékezésére gondoltak). Így próbálják elkerülni a gól utáni esetleges rendbontást, bár a mez levétele erősen túlzott megszorítás. Aki gólt rúgott, és így örül, az hadd tegye.

6. Mi alapján döntik el, hogy a csapatok melyik csoportban játszanak?

Sorsolás dönt, hogy a milyen csapatok kerülnek össze a csoportkörök alatt. A továbbjutóknak ezután már kieséses meccseket kell játszaniuk – azaz aki veszít, az utazhat haza!

7. Mikor van szöglet?

Ha egy csapat valamelyik játékosa a saját kapuja mellett rúgja ki a labdát (vagy akár kipattan róla, vagy kapusáról), hogy megakadályozza a gólt, ez esetben az ellenfél a sarokpontról rúghatja be a labdát – ezt nevezzük szögletnek.

8. Mi a különbség a bedobás és a kirúgás között?

A pálya téglalap (A4-es papír) alakú. Ha a rövidebb, azaz a kapuk felőli oldalon megy ki a labda, kirúgás, vagy szöglet következik attól függően, hogy melyik csapat játékosáról ment ki a labda. Ha a pálya hosszabb oldalán megy ki, bedobás következik.

9. Mikor 11-es, és mikor szabadrúgás?

A 11-es egy furcsa szabadrúgás. A kapukat egy vonal veszi körbe, aminek a kapuval szembeni oldala pontosan 16 méterre van a kaputól, ezért is hívják 16-osnak. Ha a 16-os vonalon belül történik szabálytalanság a támadó csapat kárára, 11-es következik, amit a kaputól 11 méterre lévő pontról rúgnak, és a rúgás pillanatában a 16-oson belül csak a 11-est (vagy más néven büntetőt) végző játékos, ill. a kapus tartózkodhat (a bíró természetesen kivétel). Ha a szabálytalanság a 16-oson kívül történik, akkor szabadrúgás következik.


10. Hallottam a bőr és kötény kifejezést? A fociban mit jelent?

Ha egy játékos a másikat úgy cselezi ki, hogy a lába között rúgja át a labdát, azt bőrnek, vagy köténynek nevezik.

És végezetül néhány kérdés, amiket – ha jót akartok-, ne tegyetek fel a párotoknak meccsnézés közben:

Kik játszanak az izék ellen?

Átkapcsolnál, amíg megnézem a Lucecitat?

Te, a Ronaldonak van felesége?

Szerinted melyik csapatnak szebb a meze?

Akinek nincs labdája, az miért fut?

A hosszabbításra is kíváncsi vagy?

Összesen hány félidő van?

A németek miért rúgnak olyan erősen?

A harmadik kapus miért szaladgál a játékosokkal?

Te látod, hol a labda?

 

Címkék: játék foci

A Rubik kocka története

2013.05.20. 19:16 - Homo Ludens

Rubik Ernő a Rubik kocka feltalálója. A kocka megépítésével eredetileg nem az volt a célja, hogy létrehozza a történelem legsikeresebb kirakós játékát, hanem egy struktúrális probléma megoldásával próbálkozott. Azonban, hogy ez a végeredmény létrejöjjön hosszú kísérletezésre volt szükség. Rubik Ernő a kísérletezést 2×2×2-es kockával kezdte, és az első probléma az volt, hogyan lehetne úgy összeállítani ezt a kockát, hogy három tengely körül elforgatható legyen. A Rubik Kocka 26 különálló kis kockából áll és a 9 kis kockából álló lapok külön-külön forgathatóak. Rubik előszőr gumigyűrűkkel akarta egymáshoz illeszteni a kis kockákat, de ez nem sikerült, ezért a problémát úgy oldotta meg, hogy a kockák az alakjuknál fogva tartják össze magukat. A kis kockákat kifaragta saját magának, majd különböző színekkel jelölte meg az oldalakat.

rubik02.jpg


A Bűvös kocka azért is volt olyan nagy áttörés, mert egyszerre rendelkezett az alábbi tulajdonságokkal:
- 3 dimenziós, egyszerre több eleme mozog,
- esztétikus (a színezésre Rubik Ernő külön gondot fordított; ezért a kocka szabványos színezése olyan, hogy két-két párhuzamos lap színei a sárga komponensben különböznek; így lesz a fehérből a vele átellenes sárga, a pirosból a narancssárga, a kékből a zöld)
-és ami a legjelentősebb volt, hogy akárhogy is mozgatjuk a játék egy darabban marad.
Rubik Ernő - saját bevallása szerint - csak a végleges konstrukciós és formai kidolgozás után ismerte fel, hogy a kocka nemcsak elvileg, a térbeli mozgások szemléltetésére alkalmas, de jó játék és így értékesíthető.

Rubik Ernő nevéhez több logikai játék megalkotása is fűződik. Mindenekelőtt a Bűvös kocka (ami külföldön Rubik-kocka néven lett ismert), ami 1975-ös megjelenését követően példátlan nemzetközi népszerűséget ért el. Később a Kígyó (1977) és Bűvös négyzetek (1985) nevű játékokat is megalkotta, ám ezek népszerűsége már nem érte el a Bűvös kockáét. Maga a Bűvös kocka tulajdonképpen csak egy, a térbeli mozgások szemléltetésére alkalmas eszköznek készült, később derült ki, hogy játékként is igen szórakoztató. További ismertebb játékai a Bűvös dominó, a Sudokube és a Rubik-óra is, valamint 2009-ben jelent meg a Rubik’s 360 néven kiadott Rubik-gömb.

Versenyek, Bajnokságok:
Több országban klubok alakultak, és versenyeket szerveztek. 1980-1981-ben a Rubik Kocka több országban lett az Év Játéka, sőt kockaforgató világbajnokságokat is rendeztek. Az 1982-ben tartott budapesti Rubik Kocka Világbajnokságon egy 16 éves vietnámi gyerek 22.95 másodperc alatt rakta ki és ezzel ő tartja a hivatalos világrekordot.

Csajos játékok

2013.04.29. 14:05 - Homo Ludens

39_0_3422_248437d8433f811bb991fe24a5e00a61_d1b798_701.jpgKifejezetten mi is játszottunk egyes játékokat, főleg lányok. Közben lehetett sugdolózni, versenyezni, csajoskodni. Ilyenek voltak az ugróiskola, az ugrókötél, a tapsikolás. Az ugróiskolát biztosan mindenki ismeri. Nagyon sokféle formája volt, krétával rajzoltuk fel a flaszterra. Az ugróiskola, ickázás vagy sántika a világon mindenütt elterjedt, amiket féllábon való végigugrálással játszanak. Sok változata van, vidékenként, országonként más-más az ismert. Játsszák még Nepálban és a Csendes-óceáni szigeteken is. Már a római katonák kiképzésének a része is volt, az ugróiskolát teljes fegyverzetben és menetfelszereléssel teljesítették. Az ugrókötelezés, az amerikai filmekből jól ismert, amikor feka kiscsajok, cuki séróval, hihetetlen gyakorlatokat produkálnak, nos ez nálunk - legalábbis az én iskolámban - nem volt jellemző. Csak ugráltunk, eszetlenül. Vagy nevek, virágok sorolásával... Mindenki választott magának egy nevet a Sári, Juli, Kati, Panni vagy rózsa, szegfű, ibolya virágnevek közül, a kötél két végét pörgeti egy-egy ember, és ezt kell átugrani, amelyik névnél vagy virágnál megakad az ugráló, az a következő. A körtáncok, a Bújj, bújj zöld ág és a Körben áll egy kis lányka, meg az Elvesztettem zsebkendőmet, épp ilyen csajos játékok voltak, jellemzően oviban, meg az első pár osztályban. Amikor nagyobbak voltunk, már semmi pénzért nem táncikáltuk volna körbe-körbe. Sokkal népszerűbb volt a tapsolós játék, vagy a madzag átvevő, bár ezekre már nem igazán emlékszünk, de arra igen, hogy imádtuk. Minden iskolákban ezeket a játékokat játszák a gyerekek szünetekben, tornaórákon. 

Adj király katonát!

2013.04.25. 11:22 - Homo Ludens

Az „Adj, király, katonát!” egy magyar népi játék. Ez volt az a játék, amiben általában az egész osztály részt vett, alkottunk két csapatot - persze választani kellett a két királynak - hosszú sort és egymással szembe álltunk és már mondtuk is: 

adj.jpg

- Adj, király, katonát!- Nem adok!
- Ha nem adsz, szakítok!
- Szakíts, ha bííírsz!


Erre a legerősebb nekiszalad az összekapaszkodott sornak, lehetőleg olyan helyen, ahol két gyengébb emberek fogtak kezet. Ha sikerül a láncot elszakítania, magával vitte azt a két játékost, akiknél a lánc elszakadt. Minden iskolás ismeri ezt a játékot és szereti is. Erőfitogtatás? Lehet, de nagyszerű volt. 

Címkék: ügyességi

Bábel torony

2013.04.21. 12:02 - Homo Ludens

Biztosan mindenki emlékszik még erre a remek logikai játékra - apró golyókat kell színsorrendbe rakni. Logikus gondolkodást és finom mozdulatokat igénylő építőjáték.

Az eredeti Bábel toronyban a golyókat színátmenetessé kell összerakni. Ennek voltak további változatai, egy sorban egyszínű golyókkal, amelyeknél van egy-egy lyuk, az eredetiben nincs. A színátmenetes játékkal fogjuk megmutatni a kirakást, ahol minden golyónak megvan a saját helye. Keressük meg azt a pontot, ahol egy golyót be tudunk nyomni. A játék alján látható egy kis jelölés, illetve pont átellenesen ezzel egy másik. Ha benyomjuk ezt a golyót, a következőt fölé tudjuk húzni, és fent keletkezett egy lyuk, amit ki fogunk használni az összerakáskor. 01.jpg
Mindig a legsötétebb színtől kell felfelé indulni. Nyomjuk be az egyik golyót, és a másik oldalra rendezzünk egy sötét színt. Válasszunk ki egy színt, forgassuk a lyukat e fölé, majd az egész sort húzzuk fel, forgassuk el az alját egyet. A lyukat mindig abba a sorba tegyük, ahova a kiválasztott színt szánjuk. Forgassuk addig, amíg legalulra nem kerül a kiválasztott legsötétebb színünk. Innentől ezt a sort fogjuk kirakni teljesen. Forgassuk oda a helyes színeket a lyuk segítségével. Ha esetleg oda nem illő szín kerül a sorba, akkor azt szintén a lyuk segítségével húzzuk át máshova. Ezt a sort fogjuk végig megtartani, és innen fogunk haladni a teljes kirakás felé. Ugyanezt a kirakási módszert folytatjuk, úgy, hogy a már kirakott sort mindig visszarendezzük, minden egyes fázisnál. Előfordulhat, hogy két golyó fent egymás felett vagy egymás mellett meg van cserélődve. Ilyenkor az egész felső sort egyel oldalra kell fordítani, és innentől el kell kezdeni újrarendezni a felső sort. A játék kirakási elve ugyanaz, mint a 15-ös tilitoli játéké, csak ez egy hengerpalástra van rávetítve. 

Betlehemes játék

2012.12.15. 14:54 - Homo Ludens

Betlehemes Játék. A téli ünnepkör legnagyobb eseménye a Karácsony. Ekkor járnak a betlehemesek és mutatják be a betlehemi játékot. A betlehemes ma már dramatizált elemeket bőven tartalmazó önálló irodalmi-zenei műfajjá vált, számtalan változata, szövege, zenéje ismert. A játék öröme azonban mindegyikben közös.

Csodamalom Bábszínház (r.: Szabó Attila, zene: Hána László, bábok: Bodor Judit).
"A két pásztor betlehemezni indul, ám a „Szabad-e bejönni Betlehemmel" kérdésre sorra ,,nem!' a válasz. A két bumfordi figura így bejárja egész Magyarországot, míg nem egy öreg néni (Kulcsár Laura) örömmel fogadja őket. A pásztorok azonban csalimeséket idéző nagyotmondásokba fognak, majd elszunnyadnak, így hiába várunk a karácsonyi köszöntőre. Mígnem álmukban megjelenik az örömhírt hozó angyal, s a pásztorok ajkáról végre felcsendülhet a betlehemi ének, átadhatják ajándékaikat. A sok tréfa után ünnepi hangulatban ér véget a játék." (Mikita Gábor)

Címkék: zene videó ünnep

Vala kezdetben a játék

2012.12.09. 18:10 - Homo Ludens

És ebből lőn az emberi szellem. Az önfeledt játék nagyszerűségét, ügyességet és gondolkodást egyszerre fejlesztő erejét  állati múltunkból hoztuk magunkkal. Aki kételkedne ezen állítás igazságában, álljon meg tíz percre az állatkertben a majomház előtt.

Ha választani kellene, hogy homo sapiensnek vagy homo ludensnek tekintem-e magamat, gondolkodás nélkül az utóbbit mondanám. Az értelmes ember ugyanis nem feltétlenül játékos, ellenben a játékos feltétlenül értelmes. Sőt, az értelme kifinomult, fantáziája fejlett, rendelkezik kombinációs készséggel. Jó esetben még humorérzéke is van. Ami nagy, elvakult szenvedéllyel,  halálos elszántsággal, gyötrő küzdelemmel jár, az szerintem már nem is igazi játék, hanem mánia vagy betegség, netán foglalkozásszerűen űzött mesterség. Játszani nem lehet véresen komolyan, sakkozni nem úgy kell, ahogy a világbajnokságon teszik, hanem valahogy úgy, ahogy Karinthy leírja a Sakkozókban. Géppel szemben bármit is játszani pedig a legteljesebb érdektelenség. Olyasmi, mintha a borkóstolást felcserélnénk kedvenc italunk vegyelemzésével.

A szellemi játékok iránti vonzalmammal legalább annyiszor szórakoztattam kisebb-nagyobb társaságomat, mint ahányszor az agyukra mentem vele. Ha a beszélgetésben beállt egy pillanatnyi csend, máris azt kérdeztem, hogy akkor most barkochbázunk-e vagy szópókerezünk. Később már megspóroltam a rábeszélésükre szánt időt, rajtaütésszerűen nekiszegeztem valakinek a kérdést: „Tárgy?”, vagy bejelentettem: „Mr. X. vagyok, lehet kérdezni.”

Voltaképp az irodalom is játék, sőt, a művészet egésze. Görcsös erőfeszítésből ritkán születik nagy mű, a szellem szabad szárnyalásából annál inkább. A szenvedés, az átélés, a felemelő vagy lesújtó tapasztalat legyen meg előtte; magában az alkotási folyamatban már a teremtés öröme domináljon.

Huizinga Homo Ludens c. művében ennél is messzebbre megy, szerinte „az emberi kultúra a játékban, játékként kezdődik és bontakozik ki”. Tudjuk, szinte bármiből le lehet vezetni bármit, nagy eszmerendszerek egyformán jól ráépíthetők olyan fogalmakra, mint anyag, lét, szubjektum, isten, megismerés, lélek, szeretet, káosz, valóság – ezek sorából egyáltalán nem lóg ki a játék, miért ne tekinthetnénk tehát éppen ezt minden kezdetek kezdetének.

Vala tehát kezdetben a játék és ebből lőn az emberi szellem. Aki nem hiszi, dobja ki kockán.

Kurtág György: Játékok

2012.11.11. 16:21 - Homo Ludens

Részletek. Előadja Alexey Lebedev (Alekszej Lebegyev)

Kurtág György Játékok című sorozata a kortárs zene egyik legkiemelkedőbb alkotása. Az összefüggő, szerves egészet - de önálló részleteiben is előadható - monumentális mű a modernitás és az alkotói szabadság jegyében született. Kurtág maga támasztotta kihívásnak tett eleget: olyan pedagógiai célú, de korszerű és a progresszív zenei irányzatoknak is megfelelő zongoradarabokat létrehozni, amelyek nem szorítják azonnal szigorú előírások és elvárások kalodájába a gyermeket. Nem állítják – mindjárt tanulmányai kezdetén – a „csak így lehet és sehogy másként” vaskalapos fenyegető kényszere elé, s nem szembesítik rögtön az első pillanatban a teljesíthetetlennek tűnő feladat kínjával. Ehelyett arra bíztatják, tegye azt, amit egyébként is kipróbálna, ha magára hagynák a titokzatos, nagy, fekete zongorával. Húzza végig a kezét a billentyűzeten, könyököljön rá, üssön rá ököllel, vagy érintse úgy a billentyűt, hogy néma maradjon. Nyomja le a hangszer pedálját, kopogtassa meg az oldalát - ha arra szottyan kedve, kicsit még belé is rúghat - és füleljen a fájdalmas sóhajtásra és a vidor kacagásra egyaránt.

Címkék: zene videó

Bruegel: Gyermekjátékok

2012.08.28. 06:44 - Homo Ludens

A világ egyik legismertebb festménye Bruegel Gyermekjátékok c. műve. (A nagyobb mérethez katt a képre!)

Pieter_Bruegel_Gyermehjátékok.jpg

Id. Pieter Bruegel (1525? – 1569) festményén közel kétszáz gyerek több mint nyolcvan különböző, főleg szabadtéri  játékot játszik.

Címkék: képzőművészet

Gyerekjáték - Valahol Európában

2012.08.25. 11:02 - Homo Ludens

Dés László - Nemes István:

Gyerekjáték

A filmeken a Cary Grant a legjobb éttermekbe jár.
De énnekem a vásznon mindig a Chaplin volt a sztár.
A rosszak szmokingot hordtak. A jók meg kemények voltak.
A filmek csak arról szóltak: A szőke lány a bátor hősre vár.

Vár, vár, jönnek-e már,
Paripájuk dobog-e már,
Fényes udvari bál,
Feleségül kit választ a király.

A banditák a bankba is betörtek, S elvitték a pénzt.
Az nem lehet, hogy annyiszor ledöfjék a hőst játszó színészt.
Most partot ér a mentőcsónak, Az indiánok gyöngyöt hoznak,
A vízbe száz virágot szórnak, Várják a fáradt tengerészt.

Szép, fényes ünnepi bál,
Ki a győztes, kit választ majd a király,
Az ifjú király, Csak a legszebbet,
Táncol és forog a bál, 
Feleségül kit választ majd a király, még mindenki vár
Az ifjú király, csak a legszebbet,
Végre kimondja, hogy döntött már, döntött már, döntött már…

Az indián a wigwam ajtajában szívja a pipát.
A banditák most felfeszítik éppen a pénztár ajtaját.
A léghajó is most ér földet. És jönnek már az udvarhölgyek.
Mindenkit elbűvölnek. Csak vágtatunk a forró prérin át.

Szép, fényes ünnepi bál,
Ki a győztes, kit választ majd a király, 
Az ifjú király?

Az árulók, a banditák királya,
Most elkapom és felkötöm a fára.

Címkék: dal

Gyerekjátékok (Koncz Zsuzsa)

2012.08.22. 09:08 - Homo Ludens

Bródy János dalszövege

Gyerekjátékok

Kinőttél már a gyermekkorból,
De felnőtt nem vagy még,
Megszoktad a játékaid
És folytatni szeretnéd.
Rabló-pandúrt, papás-mamást,
Meg mindenféle mást,
De előbb meg kell tanulnod
A szabályos dobást.

Egész más, egész más ez a játék,
Egész más, egész más ez a játék,
Ha beállsz a körbe és vállalod,
Hogy "nem ér a neved", nem játszhatod.
Egész más, egész más ez a játék,
Ez a játék.

Kisautóddal, ha száguldoztál
És végül összetört,
Sohasem kellett kihívni
A mentőt s a rendőrt.
A szomszéd lány se téged kért meg,
H akart egy kisbabát.
S ha karácsonyra megkapta,
Nem nőtte ki a babaruhát

Címkék: vers dal videó

Vörösmarty Mihály: Petike

2012.08.17. 12:13 - Homo Ludens

Bús mogorván ül Petike,
          Ha ha ha!
Péter és bú! a mennykőbe,
          Mi baja?
Anyja kémli hű szemekkel -
          Jó öreg!
Azt gondolja, fiacskája
          Tán beteg.
"Kell galuska, Peti fiam,
          Eszel-e?"
"Dehogy eszem, dehogy eszem,
          Ki vele."
"Kell bor, édes szép fiacskám,
          Iszol-e?"
"Dehogy iszom, dehogy iszom,
          El vele."
"Kell-e sarkantyú csizmádra,
          Petikém!
Kalpagodra toll s mentédre
          Rókaprém?"
"Mit nekem toll, mit nekem prém,
          Sarkantyú!
Ha szivemben, mint a róka,
          Rág a bú!"
"Kell-e könyv, a szomszéd könyve,
          Biblia?"
"Mit nekem könyv, a beszéd mind
          Szó fia.
Egy barátom van nekem csak,
          A halál;
Az, tudom, hogy innen-onnan
          Lekaszál."
"Az egekre! Peti fiam,
          Meg ne halj:
Annyi benned a sohajtás,
          Mint a raj.
Átidézzem tán Juliskát?
          Láthatnád?"
Szól mogorván Péter úrfi:
          "Hol van hát?"

Ármány-adta Péterkéje!
Még mi nem volt a bibéje!
Sem kalapja, sem mentéje,
Sem a sarkantyú zenéje,
Nem kell neki róka málja,
Sem a szomszéd bibliája;
Nem kell neki bor, galuska,
De bezzeg kell a Juliska,
Bár negédes és hamiska,
De vidor, szép és piroska.
Sem ehetnék, sem ihatnék,
Csak Julcsával nyájaskodnék.

"Ej Petikém, szép fiam, hát
          Ez a baj!
Gondom lesz rá, hogy nagyot nőj
          S meg ne halj.
Most takarodj iskolába,
          Rosz fiú!
Meg ne lássam, hogy pityergesz.
          Félre bú!
Iskolában a Juliskát
          Elfeledd:
Isten éltet, tíz év mulva
          Elvehet'd."

Címkék: vers irodalom